2008-05-28

Vaziuok greitai. Vairuok atsakingai.

Kad vel man nebutu sakoma ;) "jei iskeli problema, bet nenurodai jos sprendimo, tai pats tampi tos problemos dalimi" isdestysiu mano nuomone galima sprendima (ne tai, kad ash manyciau, kad visad reikia duot sprendimus iskelus problema - imho viena bedu ir yra ta, kad iskelus problema ja stengiamasi sprest per daug nesigilinant - primityviai, emocijoms vyraujant pries logika, tiesiog "i kakta": trach-bach ir "baigta", - ko rezultate ir problema nedingsta ir dar nauju atsiranda... na bet daina ne apie tai si karta).

Sprendimas perdem netrivialus ir neshabloniskas, del to manau, kad gali sukelti nemazai diskusiju (jei ne sito blogo komentaruose, tai automegeju, kurie skaito sitas rasliavas, pokalbiuose tikrai)... ir nors, mano giliu isitikinimu, jis butu isties efektyvus, bet akivaizdu, kad jo igyvendinimo galimybes pakankamai menkos.

Taigi.

Socialine PR akcija:

Vaziuok greitai.
Vairuok atsakingai.

Visi, kurie jau spejo pasiduoti tusciom emocijoms ir jau rekia "Nesamone, cia debilizmas auksciausio lygio!!!" manau gali nesivarginti skaityti toliau. Tikrai tingiu gincytis su tais, kuriems pagrindinis "argumentas" yra garsiai isrektos emocijos.

Tie gi, kuriems idomu, kokia po tuo slypi logika (kokia strategija ir taktika) ir kodel as manau, kad tai galetu buti paveiku... tesiam...

Praeitam poste kalbejau apie tiksline auditorija, kuria sita musu reklama turi pasiekti. Siuo atveju tai matyt pirmiausia butu jauni zmones. Apsibrezkim amziaus ribas placiai tarkim nuo kokiu 15 iki 35 metu (gal maziau, gal daugiau). Ir matyt reiktu ivardinti, kad ne visi sio amziaus zmones, bet ju dalis, kuri vazineja nepakankamai saugiai, nevisada atsargiai, daznai kelia kitiems pavoju, "surengia" avarijas etc.
Taigi su tiksline grupe kaip ir aisku.

Kitas esminis klausimas: Kokia mes zinia norime perduoti? Koki efekta norime pasiekti? Koki galutini rezultata norime gauti?
Placiausiaja prasme tas zinoma akivaizdu - eismo saugumas. Bet siuo atveju mes kalbame matyt apie tai, ko mes norime is tos musu tikslines grupes, kaip mes norime juos paveikti? Norime pasiekti, kad visi vazinetu letai? Pirma tai per siaura, antra tai (kaip jau mineta) nelogiska. Koncentruotis tiesiog i pati sauguma (pvz. "vairuok saugiai"), nors jis ir yra musu tikslas, irgi neiseina del to, kad tas zodis perdaug jau nuvalkiotas ir perdaug igyjes neigiamu konotaciju susijusiu su policininku pagrumojimu pirstu, politiku postringavimais TV laidose apie sauguma, ziniasklaidos kariaujamais karais etc etc etc.
Manau, kad tai, ko turetu buti siekiama isties yra atsakingumas. Atsakingas poziuris i vairavima, i savo elgesi gatveje, i kitus eismo dalyvius. T.y. koncentruojamasi turi buti i esme (fundamentalius dalykus), o ne i detales.


Atsizvelgiant i auditorija bei tikslus ir yra siulomas toks akcijos sukis: Vaziuok greitai. Vairuok atsakingai.

Suprantu, kad didziausius priestaravimus ir abejones kelia pirmieji du zodziai, ju reikalingumas ir rezultatas, kurio bus jais pasiekta. Jie sukelia daugiausia emociju, taciau ju itraukimas yra pagristas (ir butinas):
Pirma. Norisi pastebet, kad taip kaip yra formuluojama, pirmas ir antras sakiniai yra NEvienodos vertes (reiksmes). Rasant sita lozunga jie turetu buti isskiriami skirtingu srifto dydziu (gal ir spalvom etc - cia klausimas logotipo dizainieriui), o verbaliai (sakant zodziu pvz. TV ir radijo reklamose) isskyrimas yra intonacinis: pirmoji sukio dalis skamba dispozityviai (leidziamai), tuo tarpu antroji imperatyviai (liepiamai). T.y. nors is pirmo zvilgsnio abi sukio dalys vienodos, taip is tikruju nera. Mintis kuri transliuojama (t.y. perduodama zemiau samoningo supratimo lygmens) ir kuri kaip mineta atitinkamai isskiriama grafiskai ar intonaciskai yra: Jei jau taip labai nori, tai vaziuok greitai, bet tu privalai vairuoti atsakingai. (Siulau perskaityti si pirmaji argumenta keleta kartu, ir pasistengt gerai suprasti)
Antra. Teiginys "vaziuok greitai" nera probleminis dar ir del tos priezasties, kad mes taikomes butent i tuos zmones, kurie taip jau vazineja - taigi jokios kokybiskai naujos informacijos ir jokio esminiai naujo skatinimo jiems nera. Del abejoniu: ar si reklama nepaveiks vazinet (per) greitai tu, kurie dabar vazineja atsargiai? Gal, taciau vargu bau. Kadangi mes sita dispozityva vazineti greitai neatsiejamai jungiame su imperatyvu vairuoti atsakingai. Jei zmogus iki tol vairavo saugiai, dėmesingai, įdėmiai, tai manytina, kad stimulas vairuoti atsakingai tik dar labiau sustipres (o ne atvirksciai).
Trecia. Kodel negalima tiesiog atsisakyti pirmosios (kontraversiskosios) sukio dalies, paliekant tik antraja: Vairuok atsakingai? Nors toks "supaprastinimas" akivaizdziai labiau patiktu tiems "aukstesniems pareigunams" bei galvu linguotojams, taciau jis nepasiektu tikslines auditorijos. Kodel? Todel, kad jie automatiskai nurasytu sita visa akcija i ta pacia siuksliadeze i kuria jau (ne be socialines reklamos uzsakovu pastangu, reikia pazymeti) nurase ir tuos visus "buk stabdis pirk karsta".
Ketvirta. Cia matyt bus kartojamasi (taciau noriu tai akcentuot): butent ta pirmoji sukio dalis ir yra skirta uztikrinti, kad sukis pasiektu tikslines auditorijos protus. Dar daugiau - siekama ne tik kad pasiektu, bet ir kad butu vertinama nekritiskai - praslystu "gylyn" ir butu iskart iterpiama (integruojama) i asmens pasamonini programavima (tarsi savotiskas proto virusas, pseudotechniniais terminais kalbant). (Kai tuo tarpu teiginiai "Vaziuok letai" ir panasus yra nepajegus to padaryti - jie tiesiog "atsoka" atgal i ta puse is kurios atkeliavo).
T.y. mes norime pasiekti, kad zmogus pats apie tai net nesusimastydamas kaskart vaziuodamas (nesvarbu letai ar greitai) imtu jausti vidine (o ne primesta is isores ir uztikrinta grasinimu (pvz baudom)!!!) pareiga elgtis atsakingai. Iki tiek, kad buvimas atsakingu tikslines auditorijos asmenu vidiniai butu suvokiamas kaip "kokybes zenklas". Ir kad sustabdytas uz greicio virsijima jaunuolis su giliu isitikinimu (ir net nuoskauda) sakytu policininkui: "Bet ash vairavau atsakingai!!!".


Konkrecios reklamos, skelbimai, populiariu grupiu dainos ir poetu eilerasciai sudarantys sia akcija gali buti ivairus, bet tik kaip pavyzdi pateiksiu pora vaizdo reklamu, kurias sugalvojau, apmatu.

Pirmoji.
Vienu metu stebim tarsi du asmenis (du vaizdus), kurie paeiliui kaitaliojasi ekrane, kol reklamos pabaigoj logiskai sueina i viena.
Vaizdas1: Lenktyniu trasoje vazineja automobiliai. Matosi, kad vaziuojama greitai, kartais stabdant is po padangu pasipila dumai, vairuotojai visi su salmais etc. Na track day'jus ir tiek. Vienas is tu vairuotoju yra jaunas vaikinas (labiausiai ir koncentruojames i ji nes jis vienas pagr. heroju sitoj reklamoj.)
Vaizdas2: Dede amziuje ziuri televizoriu, kur rodo visokius "karas keliuose", sutraiskytas masinas, gal net (kaip izulu :D ) reklama su karstadirbiu. Ir matosi (gal net girdisi), kad dede linguoja galva ir bumba, apie tuos "jaunus kurie laksto kaip akis isdege ojojoi kokie jie negeri".
V1: jaunuolis baige vazinetis, nusiima salma ir susipakuoja daiktus, nulupa nuo masinos numerius ar ten dar kazka daro ir pamojaves ranka (atsisveikines) kitiems vairuotojams, neskubedamas pajuda - vaziuoja namo.
V2: Dede isimeta i masina maisa bulviu (arbe nebutinai) ir irgi seda vaziuot...
V1: jaunuolio automobilis juda greitkeliu. Matome kelio zenkla ribojanti greiti "110". Ir matom spidometra masinos, kuris rodo 113-115 km/h (tai gana esminis momentas - tai nepolitkorektiska, taciau tai atspindi realybe - absoliuti dauguma vairuotoju pastoviai vaziuoja nezymiai virsydami leistina greiti - taigi tai vertinama kaip normalu ir tikra, o ne dirbtinai sugalvota).
V2: matom dedes automobili vaziuojanti keliu. Stovi zenklas "90", o dedes spidometras rodo 77-78 km/h (kas irgi yra suvokiama, kaip tikra, nes kiekvienas mes tokiu sutinkam gatveje ne viena). Ji lenkia kiti automobiliai, o jis palydi juos piktu zvilgsniu bei bumbejimu apie "lakstunus". Matom kaip dede arteja prie sankryzos su pagrindiniu keliu (ties sankryza stovi trikampis zenklas reikalaujnatis duoti kelia) ir toliau bumbedamas, bet nesidairydamas aplink vaziuoja tiesiai per sankryza.
V1+2: toje pacioja sankryzoje tuo pat metu atsiduria du automobiliai - jaunuolio ir dedes. Avarija atrodo neisvengiama. Jaunuolis staigiai kerta per stabdzius, vienu staigiu judesiu susuka vaira ir apvaziuoja dedes automobili, taip isvengdamas avarijos... ir nuvaziuoja toliau. Dede jau po visko staigiai stabdo ir lieka stovet sankryzoj grumodamas pavymui tolstanciai masinai (nepaisant to, kad akivaizdu, jog jis pats yra kaltas del situacijos)...
Uzsklanda su akcijos sukiu.
(Esminis niuansas: vengtina bet kokio galimo priespastatymo del socialines padeties etc. T.y. ir jaunuolio ir dedes automobiliai is esmes vienodo senumo ir gal net modelio (na, ten skirtis gali pvz. ratais ir tuo, kad pas dede universalas), ash tai kazkodel isivaidoju VW Golf IV, ir pats dede, ne koks asocialas, bet normalus zmogus, matosi, kad ir jo namai tvarkingi ir grazus, automobilis irgi techniskai tvarkingas ir svarus etc. Skirtumai tik veikeju amziuje (neisvengiamai) ir (matyt) poziuryje i keliu eisma...)

Antroji.
Velgi vienu metu stebim tarsi du asmenis (du vaizdus), kurie paeiliui kaitaliojasi ekrane. Veiksmas vyksta paraleliai.
Pradiniu momentu matome tarsi du jaunuoliu veidus, kurie ziuri i vonios veidrodi. T.y. du vaizdai sulieti kartu pusiau persisvieciantys (na arba galima ekrana dalinti pusiau, kaip kokioj dantu pastos ar skabimo milteliu reklamoj :D). Matosi, kad abu baige skustis. Toliau jie abu greitai tvarkosi, rengiasi ir iseina is (kiekvienas savo) namu. Neigiamas herojus (NH) pries iseidamas dar baigia gerti pradeta alaus buteli. Vakareja (temsta).
Iseje seda i automobili (kiekvienas savo) ir vaziuoja i naktini kluba.
Veiksmas, kaip mineta, visa laika vyksta paraleliai.
Naktiniam klube kiekvienas is ju susitinka ir svaikinasi su savo draugais ir paskui leidzia vakara.
(Velgi, abu jaunuoliai daugiau maziau vienodi pagal dauguma pozymiu etc., ju automobiliai irgi vienodi (ash kazkodel isivaizduoju Nissan 200SX rs13, bet cia jau zinoma mano problemos ;) ). Skirtumai (juos zinoma reik palikt stilistams ir dizainieriams) skirti tik pabrezti tai, kad vienas yra neigiamas kitas teigiamas. NH apsirenges odine juoda striuke, jo automobilis tamsus, draugai irgi analogiski, garsiai zvengia, kai vaziuoja masina, tai pajudedamas prasukineja ratus etc. Ivaizdis zmogaus kuris is visu jegu stengiasi atrodyt labai kietas. Teigiamas herojus (TH) atvirksciai: apsirenges sviesiu megztiniu aukstu kaklu, automobilis sviesus, draugai atrodo intelektualiai (ir tarp ju vyrauja gerai atrodancios merginos (bet ne fifos :D)), masina pajuda greitai, bet be bergzdziu "specefektu" - t.y. sudaromas teigiamas pasisekimo ivaizdis su kuriuo noretusi kiekvienam susitapatinti)
Prieina prie baro (abu paraleliai, bet ne vienam kadre). NH pamoja barmenui ir sis jam paduoda buteli alaus. TH irgi pamoja barmenui ir jam irgi paduoda buteli... cia vaizdas siek tiek leteja, kad mes galetume aiskiai perskaityti uzrasa ant to butelio: GIRA.
Paskui mirga epizodai: sokiai, pokalbiai, juokai. NH dar uzsisakineja alaus, o veliau ir kazko stipresnio, o TH geria arbata, sultis (matom, kad barmenas ipila) etc.
Naktis i pabaiga, ima svisti.
Abu veikejai atsisveikina (kiekvienas su savo) draugais. NG pries iseidamas dar isgeria paskutini stikliuka. TH gi atsibuciuoja su merginom (ar kazkatais kitka teigiama prasme "kieto" padaro) :DDD
Abu iseidineja is klubo ir sitoj vietoj vaizdai vel tarsi susilieja, pasidaro pusiau persisvieciantys ir keliems zingsniams abu herojai sutampa (arba ekranas dalinasi pusiau etc). Paskui jie iseina per duris ir pasuka i skirtingas puses kiekvienas prie savo masinos. Seda ir isvaziuoja.
Matosi vingiuotas kelias kuriuo abu automobiliai juda matomai smagiai (vaizdas kaip ir iki siol kaitaliojasi persokant nuo vieno veikejo prie kito pastoviai islaikant vyksmo paraleluma).
Automobiliai arteja prie staigaus posukio. Veiksmas igauna pagreiti ir itampa. Matome, kaip masinos greitai arteja prie posukio ir staiga mes (ziurovai) pamatome, kad posukyje pribire smelio (ar pritekeje tepalo) - suprantam, kad veikejai apie tai nezino.
Pirmas vaizdas - i posuki ivaziuoja NH savo automobiliu, automobilis paslysta, susisuka ir nulekia i griovi.
Antras vaizdas - i posuki ivaziuoja TH savo automobiliu, automobilis paslysta, skersuojasi, bet vairuotojas ji "pagauna" ir masina isnyksta i toluma/rytine prieblanda graziu, ilgai besitesianciu driftu...
Uzsklanda su shuukiu.
Po uzsklandos rytinej prieblandoje matom NH automobili griovyje gulinti ant stogo su besisukanciais ratais ir ijungtu avariniu.

Viskas.


Ok. Abi reklamos ziauriai nepolitkorektiskos. Ir aisku, kad bus labai daug linguojanciu galva, kad ir pvz. del to, ar mes tokiu budu neskatinsim driftinimo viesuosiuose keliuose. Ir t.t. ir pan.
Gal. Taciau tokios reklamos (ir visa reklamines kampanijos ideja), kreipiasi i tiksline auditorija jai suprantama kalba iseinant is jiems suprantamu vertybiu. O ne stengiamasi per jega sugrusti 20-meciams zmonems 50-meciu poziuri...


Tataigi. Akivaizdu, kad nei keliu policija nei kokia ten keliu direkcija tokiai kampanijai pinigu neskirs. O privacios kompanijos kol kas pas mus nera tiek socialiai angazuotos. Tai nebent kokie nors studentai koki diplomini darba padarytu.
Ar siaip kokia visuomenine internetine iniciatyva kiltu... nes akivaizdu, kad valstybines institucijos su saugumo keliuose uztikrinimo uzdaviniu susidoroti nera pajegios.



4 komentarai:

  1. Labai dziugu, kad pradedame rasyti apie eismo saugumo problemas ir svarbiausia atliekame analize kodel gi tas saugumas musu gatvese toks mazas, dziugu ir tai, kad randame atsakyma: REIKIA vairuoti ATSAKINGAI, taigi izvelgiam samoningumo stygiu, viskas kaip ir OK butu, maza problemele - pinigai tokiai reklamai, keliu direkcija tokios ekstremalios socialines reklamos nefinansuos, o verslas isvis neinvestuoja i valstybes problemas. Taigi lieka tik pasvajoti kaip realizuoti toki projekta ... fondas "Nežudyk" už ekstremalias socialines reklamas, bet jos baisiai brangios, va ir liko zodelis BET :)

    AtsakytiPanaikinti
  2. Pagalvojau reikia ir man kada komentara parasyti.
    Istikruju ideja labai teisinga, ypac apie tai, kad reklamas reikia taikyti i tiksline auditorija, o ne belekur. Visgi nelabai sutikciau su tavo pateikta galimos socialines reklamos koncepcija. Visgi, kad ir kaip beziuretume, kad ir kokie atsakingi vairuotojai butume, didesnis greitis didina rizika (kaip madinga sakyti speed kills ir cia tikrai nieko nepakeisi, manau tikrai atsimeni, kad greiti "nezymiai" padidinus vos 10kmh stabdymo kelias ilgeja labai pastebimai, ir tikrai "zymiai"), tiesa pakolkas keliuose turime daug daugiau didesniu ir svarbesniu problemu, kad isrysketu, tas net nezymaus greicio virsyjimo blogumas. Tikrai ne bereikalo uzsienyje (lygtais anglijoje, tikrai nepamenu) yra visa reklamine kampanija "whipe of 5" (kalba apie mylias).
    As ivzelgiu kita problema keliuose, kuri galima sakyti ir skatina taisykliu nesilaikyma - tai netikslingi, galima sakyt net neprotingi ir kvaili, greicio apribojimai - sakykim baigiamas remontuoti kelias sestadieni (naujas asfaltas paklotas, darbininku nera, bet vaziuoti 50kmh vistiek reikia, idomu tik kas to laikosi...), arba miestu/gyvenvieciu pakrasciai, nesvarbu kad ten per 2 kilometrus nei gyvos dvasios nerasi, bet matyt tie 70/80 (bent jau 60) zenklai labai brangus :D.
    Ideja aisku gera, uz sita karstininka tai tikrai geriau, bet tai galetu ateityje buti kitu problemu saknis, manau tikrai galima kazkaip ir kitaip apsisukti vis dar pataikant i tiksline auditorija (pats minejai, kad kaip ir as, nesi PR specialistas), tik va gaila kad musu valdzioje nera vietos gerom ir viekianciom idejom...

    AtsakytiPanaikinti
  3. Galima daug bedavot apie bloga valdzia, bet paprastai pries tai reik tsakant paciam pasitikrint ;)

    Supranti, kad toj "valdzioj" sedi tokie patys paprasti zmones. Kurie sako "didesnis greitis didina rizika"... Ir nors tu jiems kuola ant galvos tashyk :)))

    Jei turint omenyje, kad rizika susideda is koreliacijos tikimybe vs pasekmes (t.y. rizika tuo didesne, kuo didesne tikimybe bei galimos pasekmes - ir atvirksciai), tai zinoma, kad didesnis greitis didins pasekmes.
    Tik tiek, kad problema ir yra butent TAME, kad koncentruotis reiktu labiausiai i tikimybe (kur greitis zinoma turi reiksme, bet lyginant su kitais "faktoriais" (kaip pvz. orientavimas erdvej, gebejimas prognozuoti, savo ir automobilio automobilio galimybiu zinojimas) pakankamai nezymia), nes (na jau tingiu trecia karta kartot apie tai, kad greitis yra esmine automobiliu eismo savybe). O dabar yra koncentruojamasi i greiti ir butent i tai kad jo padidejimas didina pasekmes.

    Neiziuri nelogiskumo sitoj pozicijoj? Pastangas nukreipiam i pasekmiu mazinima (mazinam greiti), o rezultato tikimes is tikimybes (avariju sumazejimo).

    Tol kol neivyksta avarija, nekyla pasekmiu. Ir siam kontekste kalbant apie greiti (nors kaip mineta, tai nera lemiantis faktorius) svarbus saugaus greicio pasirinkimas. Ane? Bet tol, kol operuojama argumentu "speed kills" (teiginys, kuris siaip jau yra elementarios logines klaidos, neteisingo apibendrinimo, pavyzdys), tol...

    Formuluojant kitaip: tol, kol nebus atsisakyta "fundamentalios idejos", kad didesnis greitis pats savaime visur ir visada yra blogis ir su juo reikia visom isgalem kovoti, tol net nebus bandoma ieskoti realaus problemos sprendimo.

    AtsakytiPanaikinti