2008-09-12

Zalia.

"Who is the Master who makes the grass green?"

- Zen koan



Dedikuojama tiems, kurie vis dar uzsispyrusiai tvirtina, kad zole "yra" zalia :)

Apie ateities numatyma

Dauguma zmoniu turi kazkoki keista isitikinima, kad ateities numatyti neimanoma (del to pvz. aiskiaregyste (konkreciai aptariamu atveju ta jos dali, kuri uzsiima ateities prognozem) laiko nesamone ir/ar naivuoliu apgavyste).

Ar tikrai?

Tokia klasikine demontracija:
As sakau: "Po 10 sekundziu kambaryje uzsidegs sviesa". Paskui nueinu prie jungiklio ir po 10 sek ji ijungiu.
Arba kitas variantas:
As zinau, kad sitas tekstas siandien atsiras mano bloge.

Jau girdziu kaip kazkas sako:
- AAAAaaa... Tai cia nesiskaito, cia tu pats tai darai del to zinai.

Ok, kaip jums tai:
Spalio menesi vyks Seimo rinkimai.
Arba:
Vakare as pamatysiu savo sunu.

Dabar jau girdziu kitus priestaravimus:
- Tai tu cia zinai, o ne numatai !
- O ka jei tu pakeliui namo nugriusi ir papulsi i ligonine ir sunaus vakare nepamatysi, o pamatysi tik rytoj ryte?


:) Egzaktly!!!
Perskaitykit idemiai tuos priestaravimus - tame slypi aiskiaregystes paslaptis.


Aiskiaregyste egzistuoja ir kiekvienas is musu yra (geresnis ar blogesnis) aiskiaregys. Taip yra todel, kad:
1. Numatymas imanomas tik kai "zinai", kad kazkas "bus" (nes neimanoma "numatyti" jei tu ne"zinai", kad tai "bus").
2. Numatymas yra tikimybinio pobudzio reikalas.

Aiskinu paprastai... Atlikim minciu eksperimenta.

Nueina jauna moteris pas aiskiarege suzinot ateities. Ir pastaroji jai sako: kitais metais tu istekesi. Nesamone?

O tada tai:
Automechanikas apziuri automobilio varikli ir sako: variklis per metus uzkals. Nera jau tokia nesamone?
Kiekvienas kas domisi automobiliais zino, kad rimtas meistras apziurejes varikli, pasiklauses kaip jis dirba, paziurejes i tepalo bukle ir jo prasisunkimus, ausinimo skyscio bukle etc etc etc pasakys kokia jo bukle ir jei tai "gyvas numirelis", tai gali uztikrintai pasakyt, kad per metus jis "uzlinks". Ir beje - ta "situacijos vertinima" jis atliks nesamoningai (neuzlenkinedamas pirstu) - tiesiog pasamone viska "susumuos" ir isspjaus "verdikta".
Ar taip isties bus? Aisku, kad 100% tikimybes nera - tas automobilis per metus gali nuvaziuot 10 km ir nieko tam varikliui nepasidarys. Kita vertus, jei vazinejant kasdien po 500km jis nelaikys ir pusmecio...
Taigi tas mechanikas pasamoningai ir ivertina kazka mazdaug taip: "zinau kokia prasta variklio bukle, zinau, kad ji normaliai naudojant jis ilgai netemps, tikimybe, kad normaliai naudojant (ir esant kitoms salygoms "normaliomis") jis su tikimybe kuri gerokai virsija 50% turetu "uzkalt" per kokius metus"...
Ka matom?
Kaip ir sakiau: du faktoriai -> zinojimas + to tikimybe. Ar gal "zinojimo tikimybes vertinimas" :)))


Tai dabar pazvelkim i ta aiskiarege (tarsi i automechanika ;).
Ji pabendrauja su ta moterim. Mato, kaip ji atrodo, ka ji kalba, kaip ji kalba, kaip elgiasi, kokie klausimai ja domina etc etc etc etc. Ir is to (netgi to nesuvokdama samoningai) padaro isvadas apie ta zmogu, jo lukescius ir norus (beje, pazymetina (as niekad nebuvau pas aiskiareges :), bet kiek suprantu) jos is pradziu kalbasi su zmogum apie tai, ko jis nori, paskui pasakoja apie ji tai, kas jau buvo (t.y. kalibruojasi - "apziuri variklio bukle"), ir tik po to pereinama prie ateities).
Ar viskas taip ir bus? Gal, o gal ir ne. Velgi mes operuojame tuo kazkokiu "tikimybiniu zinojimu".
Ir beje, kalbant apie tokias prognozes yra vienas privalumas - zmogus yra paveikiamas (skirtingai nei automobilis - kuris gali but paveiktas tik netiesiogiai - per zmogu). Yra tokia savoka "self fullfiling prophecy" - pranasyste, kuri issipildo pati deka saves (deka to, kad ji yra). T.y. jei zmogus isitikines, kad jam nutiks kazkas blogo - tai ir nutiks. Jei moteris isitikinus, kad ji turi isteket + dar ir aiskiarege pasako, kad ji istekes = ...sakykim taip: tikimybe, kad ji istekes (labai) isauga.

Beje, neteisinga butu kaltinti siuo pagrindu (t.y. kad ji neturi antgamtiniu galiu, o tiesiog pasamoningai vertina informacija gaunama is aplinkos) aiskiarege apgavyste - nes automechniko mes tuo nekaltinam, nors jis is esmes daro ta pati ;)
Nei vienas nei kitas daznai nesuvokia procesu, kurie ivyksta ju pasamonej, kurio iseigoje gaunamas kazkoks rezultatas: prognoze. Galim tai vadint aiskiaregyste, bet isties tai yra tiesiog informacijos apibendrinimas ir tikimybes vertinimas... pasamoningas prognozavimas.

Ir dar vienas beje: idomu yra tai, kad daznai ta informacijos bendrinima ir tikimybiu vertinima bandoma daryt samoningai. Ir kaip nekeista (isties visai nekeista) - tas visai nebutinai sekasi geriau nei tai darant pasamoningai ;). Paziurekim pvz. kad ir i meteorologija ar kokias rinkimines prognozes :DDD



Na va: o dabar prognozuoju :)
Su tikimybe virs 50% asmenims perskaitusiems sia rasliava pasikeis poziuris i galimybe numatyt ateiti.
Jei pries pradedami skaityt jie buvo istikine "ateities numatyt neimanoma" tai dabar poziuris pasikeite i "kai kuria ateiti tam tikrais atvejais galima numatyti su pakankamai didele tikimybe" ;)


p.s. Ir dar prognozuoju, kad artimiausias dvi savaites rasysiu retai (jei isvis), nes iseinu atostogu :)

Petingas

:)

Petingas, tai kaip as suprantu priklausymas PETA'i (cia ta kur 'people for ethical treatment of animals', o ne 'people for eating tasty animals') :)

Anyway... juokingi jie.

"I'd rather go naked than wear fur"? Bet kazkodel nuogi vis tiek nevaiksto (isskyrus vieninteli Jackassa - o garbe jam :D ).

Purskia dazais kailinius. Bet ar jiems neateina i galva, kad tuos kailinius reiks kazkuo pakeist. Pvz naujais kailiniais ;)

As jau nekalbu apie tokia smulkmena, kad kailiniai naturalus produktas netersiantis gamtos - jie tiesiog supus. O visokie plastikiniai "kailiai" dar simtmecius (ar tukstantmecius) gules...

Ir siaip... tegul jie pavaiksto nuogi pas eskimus kai pastarieji kailiais apsimuturiave... :) Greit visos nesamones isgaruos is galvos.

Kai pamastai, tai akivaizdu, kad visi tokie naivus "visuomeniniai judejimai" kyla is per gero gyvenimo. Prisikaupus namie kruva visokio neekologisko slamsto, staiga sauna i galva rupintis gamta... :/

2008-09-09

Apmokestink smegenis

Stebiesi zmogus diena is dienos... lygtai noretu zvengti it arkliui is juoko, bet kad nelabai juokinga isties.

Vel is naujo kelia ta ideja apmokestinti tuscius informacijos nesejus: visokius ten CD-R'us, DVD-R'us, USB flash'us ir pan. Mintis nenauja, ji jau matyt kokie 5 metai, kaip vis iskyla. Suprantu norisi nulupt daugiau pinigu is zmoniu. Ka padarysi.

Bet jau argumentacija... Atseit autoriams reik kompensuot uz tai, kad ju kurinius kazkas kopijuoja. Ok.

Dabar klausimas: o jei as i ta CD susirasysiu pvz nuotraukas, kurias as pats padariau - ar tie "autoriai" man grazins pinigus? Kazko abejoju.

Kita vertus kodel tada neapsmokestint popieriaus? Na taip, kopijavima ruosiasi apmokestinti, bet juk galima visa ta "autorini kurini" tiesiog sest ir ranka perrasyt. Visa knyga gal ir tingu zinoma, bet pvz. rasant laiska jame parasyt kokio poeto eilerasti... manau akivaizdu, kad reik apmokestint ne tik popieriu, bet ir tushinukus... Blogus beje irgi. Nes pvz. tokie blogieciai kaip as cituoja kitu zmoniu mintis ir NIEKO NEMOKA tiems autoriams. Ir isvis interneta tada jau.

O svarbiausia reik apmokestinti smegenis. Nes tai universaliausia matyt laikmena, kurioje toks kiekis visokiu kitu zmoniu "kuriniu" kopiju, kad kazkoks juokingas CD tiesiog ilsisi...

2008-09-08

Oppie on knowledge

It is not possible to be a scientist unless you believe that it is good to learn. It is not good to be a scientist, and it is not possible, unless you think that it is of the highest value to share your knowledge, to share it with anyone who is interested. It is not possible to be a scientist unless you believe that the knowledge of the world, and the power which this gives, is a thing which is of intrinsic value to humanity, and that you are using it to help in the spread of knowledge, and are willing to take the consequences.

- J. Robert Oppenheimer

2008-09-07

Williamo Shakespeare’o 66-asis sonetas

Mirties šaukiuosi širdžia nukamuota, –
Aš pavargau žiūrėt, kaip Menkysta
Ant karžygio lavono kelia puotą,
Kaip niekinama priesaika šventa,

Kaip drabstoma purvais Garbė auksinė,
Kaip jungą velka Laisvė išdidi,
Kaip mėtos Gėda dvokiančiam šiukšlyne,
Kaip kilnūs ryžtai smaugiami širdy,

Kaip dūsta didis talentas vergijoj,
Kaip spardo mulkis meno stebuklus,
Kaip pataikauja Gėris nebylus
Išpuikusios Niekšybės despotijai...

Aš mirt geidžiu, aš neturiu jėgų, –
Tiktai tave palikti man baugu.


Vert. Aleksys Churginas