2009-03-26

Dirzai, atsvaitai, laisve ir logika

Buvo kazkadaise toks postas apie dirzus ir laisve. Nerijus itariu neseniai ji atrado, nes parase komentara. Galvojau jam atsakyti, bet nusprendziau, kad isties tai verta atskiro posto.


Nerijus iskelia problema: kas bus tau paciam, jei tavo keleiviai, kuriuos tu vezi, nebus prisisege, del ko jie zus/nukentes hipotetinej avarijoj.
Imho tai ir yra butent tas situacijos aspektas kuris yra opiausias.
Ir, velgi imho, sprendimas, kuri renkasi Nerijus ir valstybe, yra ydingas. Nes nelogiskas.

Va pvz. naujausia iniciatyva apie kuria cia nelabai seniai suzinojau: susisiekimo miniterija siulo papildyti ATPK numatant bauda uz vaiksciojima tamsiu paros metu neprisisegus atsvaito.
Pats noras, kad zmones segetu atsvaitus yra pagirtinas, nes tos "smeklos" kurios isplaukia is tamsos tai manau kiekvienam vairuotojui nemazai nervu prigadina...
Bet ar renkamasis tinkamas reguliavimo budas?

Tarkim ivedam ta bauda. Kokia situacija turim?
Jei tu vaikstai be atsvaito ir tave "pagauna" (o patys suprantam, kokie to shansai), tave nubaudzia tais 20 ar ten 50 litu (pagal nusizengimo rimtuma tikrai ne daugiau)...
Bet jei vairuotojas vaziuodamas tamsoje numusha koki nors beatshvaistininka... kas tada? Galiu pasakyt vienareiksmiskai, kas tada: vairuotojas atsakys "pagal pilna programa" (gal ses, gal susimokes labai daug). O is to, kuris buvo be atsvaito (jei jis liks gyvas), galbus kas nors ir paims tuos kelis litus uz maklinejima po kelia be atsvaito...
Logiska?

Bent jau man - nelabai.
Mano galva logiskiau yra tiesiog numatyt ipareigojima KETe, kad kiekvienas pestysis tamsiu paros metu turetu buti su atsvaitu. Jokiu baudu uz tai numatineti nera reikalo - nori vaikstai su tuo atsvaitu, nori - be jo. Taciau jei tu be atsvaito trainiojiesi nakti po kelia ir tave kazkas numusha - tai visa tavo kalte yra tik tavo vieno, - vairuotojas neprivalo buti atsakingas uz tavo kvailuma (cia tuo atveju, jei vairuotojas zinoma pats ko nors "neprisidirbo" - a la nebuvo ikauses etc)...
Tas pat turetu galioti ir dirzams.

Bet juk ne musu socialistinej... :)



Siaip jau tai visada - jei vadovautis logika ir sveiku protu, tai geriausias (efektyviausiai pasiekiantis norimus tikslus) reguliavimas gaunasi tas, kuris palieka asmenims imanomai didele laisve priversdamas juos prisiimti imanomai didele atsakomybe.
Ne atvirksciai.

6 komentarai:

  1. Galėčiau papildyti analogiškai apie saugos diržus: padarei avariją neprisisegęs - jokio draudimo. Juk pats būdamas blaivaus proto, laisva valia pasirinkai nesisaugot.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Nu ne viskas butu aisku po tokiu KET'o pataisu, kai pestytis ipareigotas "sviesti".
    Kaip tada reiketu isspresti toki rebusa: as, kad ir neprisisegusi atsvaito, bet einu per pereja, o jus mane partrenkiate? Kas tada liktu kaltas: mano durna galva ar jusu izulus neapdairumas?

    AtsakytiPanaikinti
  3. Problema kiltu jei viskas ir visur ir visada butu tik juoda ar balta.
    Bet jau netgi rasydamas posta parasiau, kad taip nebuna...

    AtsakytiPanaikinti
  4. "Galiu pasakyt vienareiksmiskai, kas tada: vairuotojas atsakys "pagal pilna programa" (gal ses, gal susimokes labai daug). O is to, kuris buvo be atsvaito (jei jis liks gyvas), galbus kas nors ir paims tuos kelis litus uz maklinejima po kelia be atsvaito..."

    Netiesa, yra vertinama ar vairuotojas galėjo matyti pėstyjį. Ir jei galėjo matyti, jei būtų važiavęs leistinu greičiu, tai atsakomybė vienokia, o jei pėsčiojo matyti nebuvo įmanoma, tai ir atsakomybės už tai nėra.

    AtsakytiPanaikinti
  5. :DDDDDDDDD
    Na, jei tu taip sakai...

    "Nepasirinko saugaus greicio" - standartine fraze. Ji beje, nesisieja su leistinu greiciu. O rasoma (vos ne) kiekvienam avarijos protokole.
    Beje "galejo" labai skiriasi pagal prasme nuo "galejo ir privalejo"...

    AtsakytiPanaikinti
  6. Vat tame ir problema pas mus, istatymai tai dar istatymai kad ir kokie jie bebutu, bet kad pas mus juos lanksto kaip kas nori, ypac teisesauga tai problema. O tas punktas "nepasirinko saugaus greicio" man kazkoks absurdiskas ir nesuprantamas, tarsi aiskiaregis turi but ir numatyt ateiti, kada koks greitis saugus. Siaip smagu, kad blogas "gyvas" skaitomi visi komentarai ir dar nepagailima laiko i juos atsakyt.

    AtsakytiPanaikinti