2010-08-05

MotoPress apie turbinas: nekažką.

Keičiau motocikle grandinę ir žvaigždes -dėkui bikeshopui, kuris kaip visad ir kainų prasme konkurencingas ir labai operatyvus*. Dabar pas juos akcija, kai pirkdamas už 199+Lt gauni nemokamai lietuvišką žurnalą apie motociklus "MotoPress".

Žurnalas... na nesinori man jo peikt perdaug, tai pasakysiu taip: lietuviškas. Taip kaip ir lietuviški žurnalai apie automobilius - grafinis dizainas nežavi... rašliavos nuobodokos... rašytojams truksta kompetencijos.

Vat kad ir apie pastarąją kalbant - gegužės/birželio numeryje yra straipsnis apie tai, apie ką aš "truputėlį" išmanau - turbinas. Nesinori perdaug peikt autoriaus (kas tas Tomas Kavaliauskas?), nes straipsnis nėra beviltiškai katastrofiškas, bet vis tik... kompetencijos trūksta. Atvirai sakant čia man norėtųsi pasamprotaut, kad šita problema universali Lietuvai, bet whatever, pakalbam apie straipsnį. Ką gi mes ten randam?


...atmosferiniuose varikliuos kuras su oru maišomas 1:15 santykiu...
Tas skaičius šiaip 1:14.7 - čia ne visai ta vieta, kur tinka apvalinimas.

Papildomas azoto suboksido (NOS) padavimas atšaldo kuro mišinį, sumažina jo tankį...
Azoto suboksido formulė yra N2O. NOS yra Nitrous Oxide Systems, tokia firma gaminanti azoto suboksido įrangą (tiesa jos pavadinimas kartais naudojamas kaip bendrinis įverdint bet kokiai azoto suboksido padavimo į variklį įrangai, panašiai kaip kopijuokliai pvz. kartais vadinami kseroksais).
Ir kitas dalykas: mišinio atšaldymas padidina jo tankį, o ne sumažina jį...


Per turbiną praeinančio oro greitis gali pasiekti garso greitį (MACH1)
Na, teoriškai įmanoma... bet čia jau ribinis atvejis. Panašiai ribinis, kaip pvz variklį, kurio redline'as 10000rpm sukti iki 12000rpm... "Gali pasiekti", tai gali, bet artėjant prie garso ribos ribos prisideda krūvos visokių aerodinaminių reiškinių, su kuriais (bent kol kas) nieks nenori prasidėt...

Varikliui dirbant vidutiniais apsisukimais, vidutinio dydžio turbina per save gali perpumpuoti apie 3.7 m3 oro.
Čia tai visiškai beprasmiškas pasakymas, nes nei aišku, kokios talpos variklis, nei kas ta vidutinio dydžio turbina, nei kokios maksimalios variklio apsukos (kad spręst, kokios vidutinės) nei (kritinis dalykas) kiek yra "pučiama" (koks darbinis slėgis)...
Tiesiog leptelėjimas apie nieką ir tiek.

Mechniniai kompresoriai (populiariausias "roots" tipas) sujungti su variklio alkūniniu velenu diržo pagalba. Jie dideli ir masyvūs, o veiksmingiausi tik žemuose variklio sūkiuose. Didėjant variklio apsisukimams mechaninių kompresorių efektyvumas krenta.
Kiek pamenu, mechninių kompresorių efektyvumas didžiausias vidutinėse apsukose (kalbama apie kompresorių darbinių apsukų diapazoną)... pagal kai kuriuos aspektus (pvz backflow (liet. grįžtamasis srautas? gal...)) efektyvumas net gerėja augant apsukoms.
Nors žinoma tiesa, kad augant apsukoms reikia daugiau arklių tą kompresorių sukti - bet čia kalba ne apie efektyvumą.
Ir jie būna ne tik masyvūs, bet netgi visai ir miniatiūriniai :D
..."sraigė" tampa veiksminga tik nuo kelių tūkstančių variklio apsisukimų.
Šitas teiginys nuolat kartojamas visur. Iki pykinimo. Bet jis iš esmės neteisingas.
Jei norima, galima parinkt turbiną taip, kad ji pūstų nuo laisvų apsukų. Tai lengva. BET, tada ji bus maža ir reiškia nepajėgi daug pūst...
Esmė ne tame, kad turbina tampa veiksminga "nuo kelių tūkstančių", o tame, kad kuo daugiau arklių norima, tuo didesnė turbina reikalinga, tuo vėliau ji "užsipučia" ir vice versa (tą beje mini ir pats autorius).
Visa turbinos parinkimo esmė ir yra butent šiame tinkamo "balanso" parinkime atsižvelgiant į tikslus...
Norint sumažinti vėlavimo efekto duobę, buvo bandoma kombinuoti mažą ir didelę turbinas. Pirmoji, mažesnė, pagrindinį darbą atlieka mažesniuose variklio sūkiuose, o varikliui išsisukus, darbą perima antroji - didesnė. Išmetimo ir padavimo srautą tarp jų reguliuoja elektroninė sklendė. Sistema pavadinta Twin-turbo.
Dar viena plačiai paplitus (internetuose) nesąmonė. Tokią sistemą matyt galima sukurt, bet nei serijiniuose automobiliuose nei motocikluose ji niekad nebuvo naudojama... Sekvencinėse turbo sistemose yra dvi turbinos, bet jos vienodo dydžio: pradžioje pučia tik viena, paskui pasijungia ir antra...
Ir beje twin-turbo ir bi-turbo reiškia tą patį - dvi turbinas. Nieko daugiau. Tiesiog skirtingos firmos skirtingai tai vadina...
Ir prie to paties: twin-scroll, o ne twin-scrool...

...
.............
.....

....

Tingiu toliau ten viską tam straipsnyje nagrinėt - klaidų jame pilna, labai jau daug rašyti tektų norint viską aptart, o entuziazmas išblėso (ir nemanau, kad kam tai įdomu)...


Apibendrinant: žurnalui/-istui reikia stengtis tobulėti. Nes tikrai yra kur.


_____________
* Taip, tai matyt reklama. Ne jie manęs to neprašė. Bet taip - mano nuomonė pati geriausia: niekad jokio bullshito iš jų pusės, visad stengiasi padėti ir kad klientas liktu patenkintas... nors as matyt nebuvau pats geriausias klientas (mea culpa).

4 komentarai: