2009-02-23

Musu genties sokiai

Be izangos. Mano pase neirasyta mano tautybe (jau kazkada apie tai rasiau). Man niekada nebuvo noro ja ten irasinet - nei kai gavau pirmaji pasa, nei dabar, kai as dvigubai vyresnis negu tada.
Kodel?
Todel, kad nors giliai sirdyje as lietuvis, taciau mano nuomone pasas ne visai "ta" vieta tautybei. Taip pat kaip ir pvz. tikejimui, politinems paziuroms, seksualinei orientacijai ar odos spalvai. Geriau pagalvojus - netgi ir lyciai. Pasas rodo tik pilietybe - t.y. rysi su konkrecia valstybe. Viskas.

Man isvis mazumele keistas sitas kazkoks archaiskas "gentinis" saves suvokimas: "As esu genties Mumbu-jumbu narys!!! Mes patys kieciausi!!!".
Na? Ir kas???


As esu (save suvokiu kaip) lietuvis.
Taip pat as esu (save suvokiu kaip) europietis.
Juo labiau as esu (save suvokiu kaip) zmonijos dalis.
Mano nuomone tai vientisas kontinuumas, kuris isties prasideda netgi ne nuo tautybes, o nuo manes paties (ir taip toliau: seima, isplestine seima etc etc etc iki pat zmonijos).
(Tai ar reikia irasinet pase dar ir tai, kad as europietis?).

Siuolaikinis pasaulis yra susipainiojes (bent jau tas, kuris issivystes). Net hipokritai-antiglobalistai patys kovoja pries globalizacija naudodamiesi ta globalizacija...
Tai ka tada naudingo duoda viso saves susiaurinimas iki vienos siauros "genties" kategorijos?


Kad nelikciau nesuprastas, pakartosiu minti is kito galo... As nesakau, kad tautybe dalykas bevertis ir kad ji reikia "ismest siukslynan" (yra kaip tik atvirksciai - imho tai itin svarbus dalykas saves suvokimui (atsakymui i klausima "kas tu (pats) esi?"), nes tik zinodamas is kur atejai gali zinoti, kur toliau eini), as tik nelabai suprantu, kaip galima save siaurint tik iki jos? Juo labiau kam reikia ja rasyt i pasa (kokius visos tautos kompleksus bandoma tuo kompensuot)? Jei jos nera sirdyje, tai joks irasas jokiam popieriuj nieko nepades. O jei ji jau yra ten - tai tas irasas irgi nieko neprides, - labiau lietuvis nuo to netapsi...


Betgi ne. Kai kuriems zmonems (man taip rodos) matyt svarbu ne tiek tai, kuo jis pats save jaucia, kiek tai, kam jis save gali priespastatyti... Jiems pasakymas "as esu lietuvis" is tikruju reiskia "as nesu rusas/zydas/lenkas/isirasyti_pagal_poreikius"... O pastarasis dalykas savo ruoztu reiskia, kad mes (lietuviai) patys kieciausi, o visi kiti - ne. Lyg zmogaus verte priklausytu nuo tuo koks irasas jo pase, zenkliukas atlape ar kokia etikete jis ant kaktos prisilipdes... :/
"Nenoreciau buti gimes niekuo kitu"?
Tai ir juokinga ir kvaila. :))) Koks skirtumas ko tu noretum ar ne? Tu gimei tuo, kuo gimei - taves nieks neklause. Pasiseke "kosminej loterijoj" ir tiek. Butum gimes pvz. lenku ar mongolu... ir ka? Juk irgi aiskintum "nenoreciau but gimes niekuo kitu"?


Sokant su gentainiais aplink lauza juk visomis prasmemis zymiai geriau yra skanduoti "mumbu jumbu!!!", negu "mamba jamba!!!"... tai juk akivaizdzu... tai, juk na... zymiai geriau... daug pranasiau...
Ane? :)))


Bet juk yra zmoniu, kurie tuo tiki...



p.s. Ir cia as netgi nieko nekalbejau apie tai, kad nemaza dalis lietuviu tam tikru savo kraujo nuosimciu isvis yra lenkai ir/ar rusai ir/ar vokieciai ir/ar...

2 komentarai:

  1. Mane jau ima erzinti sakyti, kad tu teisus ;) Kita vertus, aš nematau problemos pase įsirašyti tautybę, kadangi, kaip bežiūrėsi, mūsų homogeniška tautiniu požiūriu valstybė, vis dar gali būti vadinama "tautine" valstybe, pagaliau, ji kilo iš tautinės valstybės. Todėl ryšys su valstybe (pilietybė) ir tautybė pas mus vis dar yra sutampantis. Ir man tai nekliudo :)

    Bet štai kitas susijęs dalykas, kurį pastebiu, kad, pvz., manyje yra daug "neracionalaus" nacionalizmo. Pvz., parduotuvėje išgirdęs, kai į pardavėją kreipiamasi rusų k. aš susinervinu (uuu, parazitas, šitiek metų gyvena, negali išmokti), o paskui pagalvoji - ar tai jau labai baisu? Juk mes paprastai įsivaizduojame kalbos nesimokymą kaip mūsų tautos negerbimą ir būtent negerbimą, o ne dėl kokių nors kitų priežasčių (pvz., nebuvo poreikio (Visaginas), nėra gabumų), bet kitas to kraštutinumas - kai parduotuvėse rusai pirkai su akcentu kalbasi su rusais pardavėjais su akcentu :) Tai yra juokinga - rodos, pardavėja turėtų persimesti į gimtąją kalbą, bet ne, ji atsako lytuvyų kalbą :)
    Apie ką aš čia? A fig znajet :)

    AtsakytiPanaikinti
  2. Suvokti savo tapatybę yra naudinga. Kita vertus, ta tapatybė neprivalo būti vienalytė: Č.Miloszas ir pan.
    Bet kokiu atveju, skaitydamas tokius pasvarstymus kaip šie dažnai prisimenu tokį sociologinį pokštą: reikia paklausti, kas tu? Staiga, netikėtai. Iš to, ką žmogus pirmiausiai atsakys, ne tik galima spręsti, su kuo jis labiausiai tapatinasi, bet ir apskritai, kas jam apibrėžiant save svarbiausia, etc.

    AtsakytiPanaikinti